keskiviikko 28. huhtikuuta 2010

SETH GODININ BLOGI

Seuraavaksi tarkastelen asioita, jotka nousivat minulle esiin mielenkiintoisina Seth Godinin blogista.

Ennen tuotettiin kaikkea mitä vain saatiin tehtyä ja myytyä. Nykyään tämä ei ole enää mahdollista. Nyt tehdään, jotta voidaan tyydyttää markkinoiden tarpeita. Tästä huomaa, kuinka merkittävä voima asiakkailla on koko yrityksen liiketoimintaan. Silti kiinnostavaa, on kuinka moni pieni kauneudenhoitoalan yritys lähtee toteuttamaan täysin asiakkaan näkökulmasta toimintaansa ( tietysti mielessä myös liikevoitto) tai kuinka moni paikalleen jämähtänyt kauneushoitola tai parturi-kampaamo haluaa tai on motivaatiota uudistua?

Seth Godin kirjoitti siitä, kun kaikille asioille nykyään on kilpailuja ja se merkitsee menestystä. Hän huomauttaa, että kilpailu on hieman väärä tapa menestykseen. Toki yritykset nykyään kilpailevat asiakkaista eri keinoin – täytyyhän yrityksen saada voittoa. Esimerkiksi kauneudenhoitoalan yritykset laajentavat esim. palveluiden määrää etc. Mutta riittääkö tämä? Yrityksen tulisi monipuolisen tarjooman lisäksi erottua/olla persoonallisia ja edustaa niitä arvoja, joita he vaalivat ja pitävät tärkeinä. Myös vaalia kohderyhmänsä arvoja osana liiketoimintaansa. Voisiko menestystä siis niittää vielä lisää tekemällä asioita toisin kuin muut?

Yleensä kuullaan sanottavan, että yksi pää on huonompi kuin kaksi tai useampia. Nykyään yrityksissä ja harvemmin missään muussakaan yhteyksissä asioita ei päätetä/luoda/kehitetä yhden ihmisen voimin. Puhutaankin usein me-hengestä, jolloin ryhmässä saavutetaan enemmän kun lyödään päät yhteen. Tämä asettaa kuitenkin pienen haasteen: Kuinka usein kuitenkin ihmiset alkavat ajaa omaa etuaan tai tekemään itse enemmän, sillä eivät usko muiden pystyvän samaan? Mitkä olisi niitä keinoja, joilla oikeasti saataisiin kaikki henkilöstö ajamaan yhteistä etua ja luomaan todellista me-henkeä?

Wondering – wandering aroud

Kaksi eri sanaa ja vain yksi kirjain erottaa ne. Toinen merkitsee vaeltamista / kulkemista edestakaisin & haahuilua kun taas toinen merkitsee miettimistä ja pohtimista.

Kuinka moni sitten miettii tätä pidemmälle ja kehittää toimintaansa vaatimusten mukaisiksi ja kuinka moni vain jää paikalle junnaamaan paikalleen samoihin kaavoihin kangistuneina? Tämän kaavoihin kangistumisen näkee valitettavan usein pienten kaupunkien kauneudenhoitoalan yrityksissä.

Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti