perjantai 23. huhtikuuta 2010

4P: TUOTE, HINTA, JAKELU, MARKKINOINTIVIESTINTÄ

Tuote on tavara, palvelu tai niiden yhdistelmä. Tuotteelle asetetaan aina hinta. Tuotetta saa tietyistä paikoista ja siitä halutaan saada aikaan tietty mielikuva.

Hinta on hyödykkeen arvo. Hinnalla saadaan aikaan mielikuvia palveluista ja tuotteista esimerkiksi niiden laadusta. Hinta tulee olla kohderyhmän yleisesti hyväksyttävissä, jotta se myy. Markkinoinnin tehtävänä hinnan muodostuksessa on löytää maksimihinta, jotka kuluttajat ovat valmiita maksamaan.

Jakelulla pyritään varmistamaan, että kysyntään pystytään vastaamaan. Kysyntä siis tyydytetään. Jakelu mahdollistaa sen , että kohderyhmän ihmiset saavat tarvittaessaan tuotteita ja palveluita kun haluavat ja vaivattomasti.

Jakelussa otetaan huomioon kohderyhmän ostokäyttäytyminen. Jakelutien valintaan vaikuttaa myös paljon tavoiteltu imago. Intensiivisessä jakelussa tuotteita saa melkein mistä vaan, kun taas selektiivisessä jakelussa tuotteella on tietyin kriteerein valittuja jälleenmyyntipaikkoja, jotka vahvistavat sen imagoa.

Markkinointiviestinnän tehtävänä on hankkia kuuluvuutta ja näkyvyyttä yritykselle ja sen palveluille ja tuotteille. Tarkoituksena on siis positiivinen maine. Näin ollen luodaan tunnettuutta. Perus TV- ja lehtimainontaa näkyy jatkuvasti, jolloin hyvin turrumme siihen. Sosiaalinen media on uusi ja hyvä keino saada ihmisten huomio ja tuoda yritys sinne missä kohderyhmä on.

4-P –malli on sinänsä vanha markkinoinnin käsite, sillä jokainen yritys ottaa ko. mallin huomioon strategisissa päätöksissään. Nykyään markkinoinnissa on siirrytty hieman uusiin ulottuvuuksiin. Sosiaalinen media on varsin otollinen maaperä tuoda yritystään, sen sanomaan, tuotteitaan ja palveluitaan esille saman henkisille ihmisille.

Yritykset junnaavat vieläkin jollakin tavalla paikoillaan ja perustavat esimerkiksi mainonnassaan asioita faktoihin. En väitä, etteivät faktat merkitsisi mitään, mutta kuinka moni yritys tuntee tarinan kerronnan merkittävät vaikutukset? Kyllä faktoja voi olla, kunhan kertoo sen osuvana tarinana. Kuten Seth Godin sen ilmaisi: kyse on mielenkiinnon herättämisestä tarinoiden avulla.

Nykypäivänä tuotteet ja palvelut ovat laadukkaita, joten laatuun vetoaminen on hieman vanhanaikaista. Pitää siis osata erottua joukosta ja olla ainutlaatuinen. Olla rohkea ja imeä tietoa oman ympäristön ulkopuolelta, sillä näin saadaan varmastikin uusia ideoita.

Se, mikä nousi kirjoista esille oli se, että asiakkaat ovat erittäin tärkeitä. Heitä pitää kuunnella ja näin pystytään tuottamaan entistä laadukkaampia palveluita ja tuotteita. Asiakkaista pitää sananmukaisesti välittää. Näin pystytään niittämään myös sitä niin haluttua menestystä.

Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti