perjantai 23. huhtikuuta 2010

SETH GODIN: ISO MUU

Luin myös Seth Godinin kirjan Iso Muu, johon hän oli kerännyt merkittävien ihmisten tekstejä, jotka koskivat markkinoinnissa menestymistä ja onnistumista. Ne olivat kirjoitettu tarinan muotoon. Kirja oli todella hyvä.

Nykyään on hieman vaikea siis kilpailla enää laadulla, sillä markkinoilla on laadukkaita tuotteita yllin kyllin. Täytyy siis erottua jollakin merkittävällä tavalla. Avain kaikkeen näyttäisi siis olevan ainutlaatuisuus ja uskallus olla erilainen: ainutlaatuinen. Tosi asia kuitenkin on, että ainutlaatuisuuden päättää loppujen lopuksi asiakas.

Asiat jotka itselleni nousi kirjasta esille ja jotka näen merkittävinä:

Pitää tehdä asioita, jotka ovat puhumisen arvoisia

Usein pelätään kasvun mukanaan tuomia riskejä ja siksi junnataan paikoillaan à menestys tulee riskien ottamisella àpitäisi uskaltaa olla rohkea

Miten erotut joukosta: harjoittele, tee mitä haluat ( älä välitä auktoriteeteista ja älä tee asioita jotka satuttavat tai tekevät kipeää)

Pitää panostaa johonkin ja edustaa sitä

Muista: erottautuminen voi tapahtua hetkessä, siihen ei vaadita pakolla puolta vuotta vaan vaikka pari sekuntia

Älä jätä asioita viime tinkaan à ryhdy toimenpiteisiin ajoissa ja jo tänään, näin tuotat tulosta ja vältyt suurilta menetyksiltä

Pitäisi rikkoa rajoja ja omia toimintatapoja, tehdä asioita toisin, jotta voitaisiin saada uusia ja parempia ideoita

Meidän pitäisi todella ymmärtää ja välittää asiakkaasta, jotta he tuntevat että yrityksessä kannattaa asioida ja he tuntevat tulleensa palvelluiksi

Yritykset ajattelevat yleensä vain yritystä eivät asiakkaita. Asiakkaat ovat kuitenkin niitä jotka tuovat yritykseen voitot ja tuotot. Näin ollen asiakasta pitäisi kuunnella ja heidän toiveisiin vastata. Näin saadaan tietoa ja näin voidaan parantaa yritystä ja samalla sen kannattavuutta.

Uusien kykyjen palkkaus enemmän kuin suotavaa à uudet merkittävät ideat

Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti